Barn & cigarrer - är det möjligt?
Går det att introducera barn och ungdomar till cigarrer? Och finns det en nedre gräns? Det är dagens spörsmål som artikeln avser att belysa. Vi börjar med att introducera ungdomen och sedan en liten inblick i regelverket.
Först ut går vi till hästens mun och ställer en generell fråga till Konsumentverket.
- Precis som ni skriver gäller ett generellt förbud mot marknadsföring av tobaksprodukter på bl.a. sociala medier. Marknadsföringsåtgärder som tilltalar barn eller ungdomar får också anses förbjudet, skriver Konsumentverkets jurist Astrid Hjertaker i ett mail till Cigarrvärlden.
Även tillståndsenheterna ska ha sin släng av sleven. Cigarrvärlden har tagit del av underlag (främst i Stockholm) där frågan kring huruvida detta är att anse ligga i linje med den vida lämplighet som lagen kräver. Där har tillståndsenheten ett mandat att tolka begreppet brett. Svar har uteblivit och verksamheterna är fortsatt i drift med aktiva tobakstillstånd. Det här beteendet är alltså att tolka som att ligga i linje med den vida lämplighet lagen kräver.
Den nedlagda cigarrklubben
I ett äldre inlägg av en numera nedlagd cigarrklubb som drevs av en av de större cigarrimportörerna som är fortsatt aktiv går ägaren ut och informerar om att klubben är abonnerad eftersom han ska införliva sin äldste son i cigarrens värld. Lagom till hans 17-årsdag. En polis gillar inlägget.
Bild 1: Cigarrimportör abonnerar sin egen klubb för att införliva sin 17-åriga son i cigarrens värld. Bilden är redigerad med en polisemoji och röd text för att anonymisera polisen i fråga.
Från samma nedlagda cigarrklubb syns en far tillsammans med sin son som får välja fritt vad han vill göra på sin skolavslutning. Och han vill gå till pappas cigarrklubb. Sonen ser ut att vara en mellanstadieelev, så det är ingen promovering det rör sig om. En av de ansvariga för cigarrklubben tycker att det är "Fantastiskt" i kommentarsfältet.
Den fashionabla tobakshandlaren
På en facebooksida för en fashionabel tobakshandlare ligger en bild uppe med en medelålders man och ett yngre barn i knäet där mannen röker vattenpipa. Bilden är upplagd av tobakshandlaren själv (på tobakshandlarens facebooksida).
Bild 3: Medelålders man + barn med anknytning till tobakshandlaren på bild på tobakshandlarens facebooksida med texten "Anything for science!".
Samma tobakshandlare genomförde sedan ett marknadsföringsevent med ett cigarrvarumärke som heter Meerapfel där en nyss fyllda 18-årig flicka var exponerad för marknadsföringen.
Bild 4: Regelverket för tobaksfritt snus är mer generöst när det kommer till marknadsföring men inte ens där får man utsätta ungdomar under 25 år för marknadsföring, vilket vi går in på längre ned i artikeln.
Bild 5: Uppseendeväckande butiksarrangemang på Meerapfels event. Melissa Meerapfel presenterar cigarren med meningen "words can not do it justice". Ordval och butiksarrangemang går vi igenom längre ned i artikeln.
Handlaren upplåter även sitt rökrum till en cigarrpodd och ett avsnitt som gjordes i ytterligare en annan cigarrklubbs (norr om Stockholm) rökrum redogör gästen i det avsnittet för sitt resonemang kring att introducera sin 16-åriga son till rökningens ädla konst.
"...ja när han fyller 16 ska han få sin första cigarr, det knorras lite hemma för det då, från frun såklart, men då ska han...det är väl bättre att han får lära sig på den vägen för att ute där man springer runt, det vejpas och det röks och det snusas och det gör allt möjligt, men vet ju själv, alla har ju varit unga, det är bättre att han då får ett far & son moment och röka en cigarr ihop."
Sedan följer ett i svenska öron obegripligt resonemang om att det behöver ske i Danmark för där är det tillåtet att konsumera tobak som 16-åring. Det här bekräftades dock av Danmarks Ambassad i Sverige. Man får inte sälja tobak vidare till minderåriga, däremot verkar det vara okej att skänka bort tobak till minderåriga. Vid närmare eftertanke är det inte vidare sensationellt av ett land som gick ut i strejk för att man inte fick bärsa på arbetstid.
På en cigarrklubb utanför tullarna
Samma flicka syns under samma år på ytterligare ett event i en annan cigarrklubb strax utanför tullarna, med en annan tobakshandlare som marknadsförde ett cigarrvarumärke vid namn Donbarton Tobacco & Trust.
E-handlaren
På instagram har en Cigarrhandlare online genom ett semiprivat men öppet instagramkonto med ett stort fokus på att marknadsföra både tobaksvaror och en livsstil som cigarrrist lagt ut en bild där föraren röker en cigarr i en bil med barnens ben synliga i baksätet.
Samma handlare har lagt upp en film på Instagram med sin 11-åriga dotter där hon gör en reklamfilm för tändare och avser att visa hur man tänder en cigarr.
Butiken
I artikeln Ingen rök utan eld behandlas det kort, men en bild från artikeln visar vad som ser ut att vara en 8-10 åring som troligtvis har följt med en vuxen för att sitta med i det illegala rökrummet som numera har stängs ned av Stockholms Stad Tillståndsenhet. Tobakstillståndet är dock fortfarande intakt.
Bild 9: Vuxen & barn i Butiken där den lilla flickan får tiden att gå genom att leka med sin I-pad. Inläggets text lyder "Alla trivs i Butikens Lounge".
Och kronan på verket. Butiksinnehavarn har lagt upp en bild på ett spädbarn genom Butikens öppna instagramkonto på strax över 6 månader med en simulerad tänd cigarr i munnen med texten "Fint skall det vara på midsommar...." som till och med fick i vart fall en inbiten följare att undra med kommentaren "not sure how I feel about this one". Men ska det vara fint på midsommar så ska det.
Bild 10: Butikens inlägg från midsommar.
Ingen hejd på moralismen?
Man får inte göra nånting i det här jävla landet längre. Eller? Till saken hör att det faktiskt inte är olagligt att röka med barn i bil, eller hem för den delen även om det förstås kan vara olämpligt.
Problematiken uppstår när barn bereds tillträde till rökrum som drivs i närings- eller föreningsverksamhet, när barn används i marknadsföringskampanjer och när ungdomar exponeras för tobak i marknadsföringssyfte. Av folk som har tobak som sin profession ska väl tilläggas, det är med största sannolikhet inte bara olagligt utan vittnar om ett dåligt omdöme. Och gränsar till tjänstefel. En journalist på en större dagstidning refererar till företeelsen som "opassande skämt".
Det rör sig alltså inte ens om någon kusin eller intet ont anande svärfar som har tagit en bild där någon röker bredvid ett barn och lagt upp för egen maskin. Utan det rör sig om vårdnadshavare och avkomma (i ett eller flera led) som aktivt tar bilder för att lägga upp på sociala medier.
Och alldeles oavsett vad man tycker om lagens utformning så finns den där.
Varför man gör på detta viset kan man endast spekulera i. Det finns ingen hejd i jakten på likes och vuxna är bevisligen inte så vuxna när det kommer till att jaga bekräftelse på sociala medier. Å andra sidan, säljer man en produkt som dödar den egna kundstocken så är återväxten nog så viktig. Och det ska tydligen börjas i tid. För fint ska det vara på midsommar.
Vad säger kunderna?
Johan Sjölander (s) som Cigarrvärlden har skrivit om i en tidigare artikel, och som frekventerar butiken för att röka är av åsikten att Butikens bild på ett spädbarn är en kul grej och inflikar att han har många vänner som gör så. Det är en intressant ståndpunkt då Johan Sjölander är ordförande i Hässelby-Vällingby sociala delegation som bland annat avhandlar frågor som rör LVU, alltså barn som far illa på ett sätt eller ett annat och mot vårdnadshavarens vilja omhändertas och omplaceras.
Cigarrer, likt snus och cigaretter är belagda med en 18-års gräns, både för köp och när det gäller konsumtion. Och det är handlarens ansvar att säkerställa att den som köper tobak har åldern inne eller vägra sälja tobak vid misstanke om langning.
Marknadsföring av tobak är om möjligt hårdare reglerat. Huvudregeln är förbud med några snäva undantag. Man får informera om varans ursprung, beskaffenhet och pris inne på försäljningsstället. Mycket kan rymma inom begreppet beskaffenhet men än mer exkluderas när man läser Konsumentverkets författningssamling "KOVFS 2019:3" som innehåller allmänna råd för marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter. Det är i princip 14 sidor med begränsningar som omfattar allt från uppseendeväckande butiksarrangemang, hur bilder ska presenteras på hemsidor hos e-handlare, vad som inte ryms inom beskaffenhet exempelvis nikotin- och smakreferenser för rökdon. Här behandlas även marknadsföring i sociala medier och den är uttryckligen förbjuden i både öppna och stängda grupper.
Det ska helt enkelt vara så torrt och torftigt som det bara går för att inte uppmana till bruk.
När det kommer till tobaksfria nikotinprodukter (det som i folkmun kallas för vitt snus) är lagen lite mer tillåtande men även där finns det begränsningar. Det som främst är av intresse för artikeln är begränsningen mot att rikta marknadsföring eller skildra barn och ungdomar som inte har fyllt 25 år vilket redogörs för i Konsumentverkets PM "Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter".
Hur är det då med privata konton i sociala medier eller för tidningar med utgivningsbevis? I en dom från Patent- och Marknadsdomstolen kom man fram till att köpta artiklar inte lyder under Yttrandefrihetsgrundlagen, utöver det kom domstolen även fram till att det inte har någon betydelse att en annan juridisk person än den som säljer varan står för marknadsföringen och är avsändare. Upplägget ansågs vara till den säljande partens fördel eftersom den gynnas av marknadsföringen. Det här är av intresse när det kommer till att använda sociala medier av privat karaktär men där syftet misstänks vara smygreklam för att använda begrepp som gemene man begriper. Det har inte prövats än men det öppnar upp för frågan. Idag finns ett mål uppe för prövning hos Patent- och marknadsdsöverdomstolen som rör just det och utfallet följs med spänning.
Det hade förstås varit lättare att följa lagen om tillsynsmyndigheten, i just detta fall Konsumentverket hade agerat. På frågan om hur det kommer sig att Konsumentverket inte har följt upp anmälningar som rör bilder av denna karaktär så skriver Astrid Hjertaker på Konsumentverket att en anledning kan vara att annat har högre prioritet.
Eller om tillståndsenheterna återkallade tillstånden. Då blir man följsam.
Under tiden har söderslanget - jag ska hämta fimparna på dagis - helt enkelt fått en ny innebörd.
Cigarrvärlden har sökt Meerapfel och Dunbarton Tobacco & Trust utan framgång.
I nästa artikel tar vi en titt på hur minderåriga hämtar cigarrer hos Postombud.
Redaktionen.
Publicerad: 2024-10-17, klockan 13:19. Korrigerad: 2024-10-24, klockan 08:21.
Arbetar du på en publikation med utgivningsbevis som erbjuder källskydd är vi öppna för möjligheten att dela visst arbetsmaterial (research), rådata samt fullständiga namn. Kontakta vår redaktion för mer information.
Stötta oss
Vill du stödja vår redaktion kan du välja att göra det via Swish: 123 697 24 67 eller genom engångsdonation med kort, bara att följa länken! Vill du bli månadsgivare erbjuds den möjligheten med på samma sida, följ länken! Tänk på att detta är en donation från din sida utan någon motprestation från vår sida. Tänk också på att vi pratar aldrig om vilka som är våra kunder, det omfattar även dig som donator.