Synergi - vabba i rökrum!

Cigarrvärlden har i tidigare artiklar rapporterat om barn i rökrum och marknadsföringskampanjer och hur makthavare som besöker sagda verksamheter ställer sig i frågan. Följetongen fortsätter. 

Publicerad: 2024-11-11, klockan 09:14. 

I en smal verksamhet gäller det att maximera, en sak ska helst bekostas en gång men nyttjas på olika sätt. I det här fallet är termen rökrum generöst. Man röker på hela arbetsytan, alltså det som benämns som arbetsmiljö. Lagen om rökförbud på arbetsplatser trädde i kraft 1993 men det verkar inte utgöra något större hinder.

Inte heller utgör det ett hinder för att ta med sig barnen till firman när dessa är sjuka. Man trycker helt enkelt ner alla ungar i soffan som gissningsvis är inrökt. Det finns något som heter tredjehandsrök som innebär att rök sätter sig i textilier, kläder, hår och väggar. Röken eller restprodukterna rättare sagt blir farligare över tid och påverkar lever, lungor och hjärna. Barn är särskilt utsatta och får en utökad risk för att utveckla cancer och man kan i studier se en utökad risk för neuropsykologiska problem som ADHD när man utsätts för passiv rökning tillsammans med tredjehandsrök. Det finns två intressanta studier om detta en som har släppts av Thirdhand Smoke Resource Center och en vid namn Cigarette Smoke Toxins Deposited on Surfaces: Implications for Human Health.

Men inte ska vi deppa ner er med sånt! Samma yta används även för andra trevligheter, såsom event och cigarrskolor. Här klämmer man även in ett luciafirande för barnen. Och för att kröna det hela så trycker man på ungen en keps med firmans logga och marknadsför det på sociala medier. Utan en tanke på att det eventuellt kan utgöra ett tobakskännetecken och således vara ett brott mot lagen. 

Cigarrvärlden kan återigen påminna. Huvudregeln är förbud för att marknadsföra tobaksvaror och att barn lämpar sig illa i både rökrum och marknadsföring. Men det ska väl ändå inte behövas?

 

Bild 1: Barn i soffan/rummet som används för cigarrskola på kontoret.

 

 

Bild 2: Samma soffa och plats används för cigarrskola. Kommentaren "#sharetheleaf" görs av en annan cigarrimportör. 

 

Bild 3: Barnen myser i soffan, protester i kommentarsfältet lyser med sin frånvaro. Notera askkoppen på det gråa bordet.

 

Bild 4: Rökning i samma utrymme där barnen vabbas.  

 

Bild 5: Upplagd av pappan med texten "Antennen blåste av...ut till kontoret med hela klanen...nu E d glögg o Luciamorgon".
Bild 6: Reklamkepsar med firmanamnet som skulle kunna anses vara tobakskännetecken och därför strida mot lagen.

 

Redaktionen. 

Arbetar du på en publikation med utgivningsbevis som erbjuder källskydd är vi öppna för möjligheten att dela visst arbetsmaterial (research), rådata samt fullständiga namn. Kontakta vår redaktion för mer information.

Stötta oss

Vill du stödja vår redaktion kan du välja att göra det via Swish: 123 697 24 67 eller genom engångsdonation med kort, bara att följa länken! Vill du bli månadsgivare erbjuds den möjligheten med på samma sida, följ länken! Tänk på att detta är en donation från din sida utan någon motprestation från vår sida. Tänk också på att vi pratar aldrig om vilka som är våra kunder, det omfattar även dig som donator.