Habanoscigarrer marknadsförs i strid med tobakslagen?
Med rader av öppna cigarrlådor framför sig och tal om att nu blir det minsann ingen powerpoint-presentation utan en kväll för aficionados hyllar försäljaren de goda handrullade kubanska cigarrerna och upplyser om att de är en god investering.
– Puffa på, fyll på glasen om ni känner för det, säger försäljaren från Habanos Nordic.
Publicerad: 2025-09-17, kl. 17.49
Diskläjmer: Cigarrvärlden drivs av Cigarrklubben CK Sverige AB, som även driver Cigarrklubben och sitter på dubbla stolar. Milt uttryckt. Vi redogör för det i lite mer detalj under avsnittet "Jäv, trippla stolar och intressekonflikter". Stötta oss genom att lätta på lädret. Swish: 123 697 24 67.
I Sverige är marknadsföring av tobaksprodukter i stort sett förbjuden och värdeomdömen går definitivt inte igenom. Mer än att presentera prislistor och information om varans ursprung och huruvida produkten finns tillgänglig för försäljning är inte tillåtet. Men att detta inte alltid är något som följs i cigarrbranschen är något som Cigarrvärlden rapporterat om vid flera tillfällen.
Dessa misstänkt olagliga marknadsföringsmetoder är dock inte begränsat till enskilda återförsäljare utan har förekommit vid evenemang anordnade av distributörer som Habanos Nordic – nuvarande Elite Trading Scandinavia – som säljer handrullade kubanska cigarrer till detaljhandlare i Norden och Baltikum.
”Det blir ingen powerpoint-presentation. Jag kommer inte stå här och tjata hål i huvudet på er i två timmar på raken”
Hur ser då dessa evenemang ut? Säljaren står vid ett bord täckt av öppna cigarrlådor och säger saker som att ”den här pinnen är helt fantastisk” och ”lägg vantarna på dessa också” om andra cigarrer. Cigarrvärlden har granskat filmer från två evenemang som genomfördes 2020 respektive 2021, men ett liknande var planerat så sent som på våren 2024, på Hotell Havanna i Varberg som Cigarrvärlden tidigare skrivit om – och som förr ägdes av Lasse Diding som annars oftast förekommer i medierna i samband med utdelningen av det årliga Leninpriset – som i sitt reklamblad Havanna Post för övrigt bjuder på gott om bilder på cigarrbolmande gäster. Just detta evenemang "gick åt skogen" då Varbergs kommun hanterat tips om eventuella brott mot tobakslagen kopplade till eventet som mynnade ut i två varningar. Ett för brott mot tobakslag och ett för brott mot alkohollag.
Bild 1: Skärmdump från föreningen som höll eventet som "gick åt skogen". Dump från appen Min Förening - Club Cigarro del Havanna.
Dåvarande VD för Habanos Nordic Stephan Praetorius uppger i en intervju med Cigarrvärlden som genomfördes i våras att inget evenemang på Hotell Havanna var planerat och att de inte har genomfört några evenemang alls sedan införandet av förbudet mot rökning på uteserveringar, vilket trädde i kraft den första juli 2019, något som alltså motsägs av de filmer som Cigarrvärlden granskat och som legat öppna på sociala medier. Efter att Cigarrvärlden börjat granska saken har dock filmerna plockats ned.
– Vi håller inte på med evenemang, säger Praetorius men modifierar senare sitt uttalande.
– Om det har varit evenemang så är det någon som har stått och presenterat en produkt. Det är en powerpoint-presentation. Det är enbart i utbildningssyfte.
Cigarrvärlden rådfrågar Konsumentverket om deras syn på utbildning och Konsumentverket återkommer med ett generellt svar genom en av juristerna.
-Men rent generellt kan sägas att olika former av arrangemang (även med inslag av utbildning) kan utgöra marknadsföring beroende på hur arrangemanget är utformat. Om arrangemanget till exempel handlar om produkter näringsidkaren också säljer skulle detta kunna peka mot att arrangemanget ska förhålla sig till marknadsföringsreglerna i lag om tobak och liknande produkter (LTLP).
I de granskade filmerna syns ingen powerpoint-presentation, och säljaren säger vid ett tillfälle uttryckligen att ”det blir ingen powerpoint-presentation. Jag kommer inte stå här och tjata hål i huvudet på er i två timmar på raken” innan han förklarar att det här är ”vår kväll”, en ”aficionados-kväll”.
Film 1: Utdrag från en film på cirka 40 minuter som livesändes från den butik som även innehar samma facebookonto. Nedladdat från facebook. Här framgår även att genomför andra större event och att man vid ett annat tillfälle skänkt bort cigarrer gratis.
Det kan tilläggas att försäljaren som syns i filmerna har lång erfarenhet som säljare för Habanos Nordic och har en examen från Habanos Academy och har även undervisat på sagda akademi.
Sedan intervjun genomfördes har Stephan Praetorius med sitt eget företag The Premium Company Nordic AB tagit över distributionen av Habanoscigarrer, något Cigarrvärlden har tittat närmare på i Kubanska cigarrer och dess asiatiska delägare – slavhandel, bedrägeri och penningtvätt. Framför näsan på tillsynsmyndigheten i Göteborg.
Redigeringar/uppdateringar i ordning, efter datum/tid:
Redaktionen.
Arbetar du på en publikation med utgivningsbevis som erbjuder källskydd är vi öppna för möjligheten att dela visst arbetsmaterial (research), rådata samt fullständiga namn. Kontakta vår redaktion för mer information.
Stötta oss
Vill du stödja vår redaktion kan du välja att göra det via Swish: 123 697 24 67 eller genom att engångsdonera eller bli månadsgivare med Google (den dyker upp som pop up då och då). Tänk på att detta är en donation från din sida utan någon motprestation från vår sida. Tänk också på att vi pratar aldrig om vilka som är våra kunder, det omfattar även dig som donator.