Cigarrgate - TV-kändis cigarrmärke har sålts i Sverige sedan 2020 i strid med tobakslagen
Fem av totalt sex av Steffo Törnquists cigarrer med samma namn som han själv har sålts i Sverige trots avsaknaden av den obligatoriska registreringen. Utöver det kan över 200 inlägg på sociala medier och ett flertal event strida mot marknadsföringsförbudet i tobakslagen. Till och med hovet är indragna.
- Avgift för årlig rapportering gällande år 2020 har inte betalats för produkterna, vilket innebär att de inte får tillhandahållas på den svenska marknaden förrän ny avgift har erlagts. Dessa produkter har därför plockats bort från förteckningen över offentliggjorda rapporter om tobaksvaror på vår webb, skriver Folkhälsomyndigheten i ett mail till Cigarrvärlden.
Publicerad: 2025-08-25, kl. 10.09, Redigerad: 2025-08-25, kl. 13.27, 2025-08-26, 18.02
I en artikelserie granskar vi fenomenet Steffo. Vår nya kulturskribent marinerad i det Jan Guillouska är först ut. Här kommer ett porträtt som får Kvartals artiklar att framstå som notiser.
TIPSA OSS - VET DU MER? Har du handlat Steffo-cigarrer oavsett forum, gått på ett cigarrevent där Steffo har varit värd, sitter på epost, kvitton, swishutdrag, filmer, ljud? Allt är av intresse även små detaljer. Vi erbjuder grundlagsskyddat rättskydd, maila på redaktion@cigarrklubben.se
Diskläjmer: Cigarrvärlden drivs av Cigarrklubben CK Sverige AB, som även driver Cigarrklubben och sitter på dubbla stolar. Milt uttryckt. Vi redogör för det i lite mer detalj under avsnittet "Jäv, trippla stolar och intressekonflikter". Stötta oss genom att lätta på lädret. Swish: 123 697 24 67.
En introduktion av Njutningsaposteln
Steffo Törnquist är en av Sveriges mest folkkära mediepersonligheter, mest känd under de senaste decennierna för sin ståndaktiga medverkan i långköraren Nyhetsmorgon i TV4. Tack vare sitt stora intresse och osvikliga kunskap för mat och dryck har Nyhetsmorgons gemytlighetsnestor vid sidan av medieuppdragen även fått ett rykte som vägledare på stigen längs livets njutningar. En kanske lite mer jordnära version av Carl Jan Granqvist, om man så vill.
Bland de välbehag som Steffo känner så väl till finns cigarrer. På omslaget till Steffos Spritbibel (2012) döljs halva hans leende nuna bakom cigarröken, och det råder inga tvivel vad som passar allra bäst till ett glas av det starka. Bokens kringliggande information berättar att Steffo ”vet exakt vilken ålder en cognac bör ha för att göra cigarren gudomlig”.
Steffo har ministerundantag från rökförbudet
Som bekant infördes 1 juli 2019 det så kallade utökade rökförbudet – det som gjorde all rökning på uteserveringar otillåten. Två år senare medverkade Steffo i Morgonpasset i P3, där han uppgav att dåvarande statsrådet (tidigare socialminister och socialförsäkringsminister) Annika Strandhäll hade gett honom ett särskilt carte blanche, en dispens som tillät honom att fortsätta röka cigarr i bekvämligheten som uteserveringar erbjuder. Cigarrvärlden når Strandhäll för en kommentar om huruvida hon givit Törnquist ett särskilt tillstånd.
– I samband med att vi genomförde det utökade rökförbudet intervjuades jag i bl.a. TV4 av Steffo angående detta. Han är ju en passionerad cigarrökare som du nog vet, meddelar Strandhäll.
Men gav hon verkligen Steffo den bekräftelse han senare påstår sig ha fått?
– Det kan nog absolut stämma att jag svarat Steffo så. Dock med glimten i ögat. Eventuellt finns det nog till och med bevarat för eftervärlden på band hos TV4. Tyvärr har ju inte ens en minister möjlighet, oavsett vad hon säger, att trumfa svensk lag som ju beslutas av vår ärevördiga folkvalda riksdag i deras stora visdom. Något undantag för Steffo är tyvärr inte inskrivet i lagen vad jag kan se, skriver Strandhäll i samma mail.
Cigarrvärlden har tidigare i år skrivit om en TV-kändis som röker cigarr på en uteservering och kan nu avslöja att det rör just Steffo Törnquist, som alltså inte har ett undantag från lagen, enligt Strandhäll.
Bild 1: Tre år efter att rökförbudet på uteserveringar trädde i kraft sitter Steffo tillsammans med en bekant på en uteservering i Stockholms innerstad och röker cigarr med kaffe, läsk och vin till. På frågan om Steffo har setts röka på vissa av Stadens uteserveringar rökförbudet till trots svarar en av Cigarrvärldens källor som arbetar i restaurangbranschen "haha alltså, rykten går ju". Skärmdump tagen 2025-08-23 från @steffo56 på Instagram.
Steffo-cigarren
Den långvariga kärlek han närt för cigarrkulturen resulterade 2016 i att Steffo lanserade sitt eget märke, passande nog döpt till ”Steffo”. Det Cigarrvärlden idag avslöjar är att cigarrförsäljningen länge skett utan obligatorisk registrering. Därjämte hanterar han svensk marknadsföringslagstiftning på ett sätt som väcker frågor. Att sälja cigarrer utan tobakstillstånd är ett brott, som kan utfalla i fängelsestraff uppåt sex år om det sker inom ramen för näringsverksamhet. Om försäljning av oregistrerade cigarrer klassas som likalydande med att sälja cigarrer utan tillstånd har inte prövats än. Därom det tvista de lärde.
Steffo-cigarrerna tillverkas av Tabacaleras Unidas, ett familjeföretag lett av Christian Eiroa, registrerat i Miami. Eiroa kallas i en intervju med Cigar Aficionado för en okonstlad person med en rebellisk natur. I mångt och mycket är det en sådan karaktärsbeskrivning Steffo Törnquist själv har kämpat alla år i morgonsoffan för att åstadkomma och upprätthålla.
Eiroa gav sig in i tobaksbranschen 1995, efter tidigare arbete inom finans. Han stod då i skuggan av sin far, industrilegendaren Julio R. Eiroa, men har idag lyckats göra sig ett namn som, enligt Steffo Törnquist, ”världens skickligaste cigarrmakare”. Tabacaleras Unidas producerar sina cigarrer i Honduras, där även Steffo-cigarren blir till. På Törnquists Instagram stoltserar han sida vid sida med Eiroa, och tipsar sina följare om sina egna tobaksvaror. Nyheter24 nöjer sig med att rapportera om mötet Eiroa och Törnquist emellan enbart genom att delge hur mycket cigarrerna som röks i bilden kostar, men missar att anmärka på hur den osminkade marknadsföringen som sker kan strida mot lagen.
Bild 2: Steffo och Christian Eiroa på ett event på Villa Pauli. Danderyds kommun bekräftar att Villa Pauli saknar tobakstillstånd sen tillståndsplikten infördes och har heller inte heller utfärdat några tillfälliga tobakstillstånd till och med den mars 2025. Cigarren C.L.E 25th anniversary var under tiden för provningen registrerad hos Folkhälsomyndigheten men drogs tillbaka den 11 november 2024. Cigarren saluförs fortfarande på den hemsida som Nyheter24 skrev om den 24 augusti 2025. Skärmdumpar från den 18 februari samt 23 augusti 2025 från @steffo56 på Instagram.
Steffos cigarrfadäser i media
Vid ett flertal tillfällen har Steffos cigarrvurm landat honom i milt blåsväder, Garregate [garre betyder cigarr, reds. anm.] som han själv uttrycker på sin Instagram, men inte mycket er än så. Vid en insamling till Cancerrehabfonden 2017 sågs han röka en cigarr han fått av Lill-Babs, som närvarade vid samma tillställning och glatt poserade för kameran bredvid den puffande Steffo.
Aftonbladet rapporterade redan 2014 att Steffos cigarrökande i TV-rutan anmälts till Granskningsnämnden. Tidningen problematiserade förvisso profilens beteende, men Steffo avskrev det hela med följande citat: ”Jag kallar det inte ens att röka cigarr, jag kallar det att njuta cigarr.” Efter fällningen får han frågan av Expressen om TV4 är sura på honom. Hans svar? "På mig? Det är ingen som vågar bli sur på mig, hahaha."
Bild 3: Steffo uppmanar en följare som tittar in efter en artikel som Nyheter24 har skrivit att det aldrig är försent att börja röka. Skärmdump från 23 augusti 2025 från @steffo56 på Instagram.
Under samma år röker Steffo en cigarr bakom kulisserna innan sändningen av Let´s Dance. I Aftonbladets artikel lyder ingressen "Steffo Törnquist skiter i allt vad rökförbud heter." Vidare går det att utläsa att "enligt TV4 var bolmandet så klart Steffos egen idé. – Han gillar cigarrer, vi kunde inte säga emot", det sa dåvarande pressansvarig.
Kanske kallar han heller inte sitt idoga saluförande av tobaksprodukter i sociala och mer eller mindre traditionella medier för säljfrämjande marknadsföring, utan ser det hellre som ett uppvisande av lust och välbehag. I lagens ögon råder det dock strikt förbud som huvudregel vid marknadsföring av tobak. I och med att Steffo som offentlig person i alla sammanhang presenterar sig själv som en helhet, där alla delar hör ihop, bör alltså tobaksvaror och dess likheter lämnas därhän.
Epikurén Steffo
Njutning och lidelse är viktiga hörnstenar i bygget av varumärket Steffo Törnquist. I egenskap av sybarit och gourmand bygger han i TV-myset upp en förtroendeingivande bild av sig själv som en man som verkligen vet hur livet skall avnjutas. På så sätt skapas belägg för att ge ut böcker som Passion: En ny bok om små saker som gör livet stort (2014), på vars omslag Steffo ligger ledigt i en vit eka, iklädd en beige kostym. I handen har han ett glas rödvin, som sig bör på sjön, och i mungipan hänger förstås en cigarr.
Helhetsprodukten Steffo Törnquist är med andra ord en gedigen konstruktion som sammanställs av ett antal olika faktorer. När han visar sig kunnig om Serranoskinka eller obskyrt portvin i Nyhetsmorgon inger det ett anseende som kan få tittaren att söka sig till exempelvis hans egna mediala kanaler, för att söka än mer lärdomar om lustfyllt leverne. I Steffos internetnärvaro får tittaren sedan ta till sig rapportering om det goda livet, inte sällan inramat av de granna omgivningarna på Knistad Herrgård, där han själv är delägare.
Bild 4: En njutningsapostels jobb att frälsa upphör aldrig, inte ens på semestern. I Den Helige Steffos namn, och Den Heliga treenigheten: Serranoskinka, obskyrt portvin och cigarr. Amen & Kyrie eleison. Skärmdump från den 23 augusti 2025 från @steffo56 på Instagram.
Epikurén Steffo gör alltså reklam för Knistad genom att bara vara sig själv. Så långt är det mesta lugnt, och de flesta influerare gör precis så här när de använder sin personlighet för att sälja allsköns pryttlar och tjänster. Däremot kan Steffos ständige följeslagare, cigarren av eget märke, utgöra ett problem ur laglig synpunkt.
Att röka cigarr (eller förlåt, ”njuta” cigarr) görs till pricken över i för vällevnadsmänniskan. Då det ofta tydligt framgår, tack vare synlig logotyp, att vällevnadsmänniskan i fråga, Steffo Törnquist, njuter sin egen produkt, blir det hela en reklamkampanj: Köp just den här cigarren, för att bli precis som Steffo!
Den Kungliga glansen
Steffo som attraktiv symbol för en tillvaro vilken alla hans beundrare kanske ännu inte nått är av yttersta vikt i de många övertramp av marknadsföringslagens gränser han misstänkts gjort sig skyldig till gällande hur han för sig med cigarren. Det är avgörande att hans varumärke är synonymt med lyx och flärd, och vad är väl i Sverige mer glamoröst än Kungahuset? I Brobergs cigarrpodd (avsnitt 80) stoltserar medieprofilen med att hans cigarrer säljs till hovet, en strategi som till och med lyckas med konststycket att sätta en regal stämpel på hans produkt.
När Cigarrvärlden når Kungahusets informationsavdelning kan försäljningen varken bekräftas eller dementeras.
– Privata inköp är inget som hovet kommenterar, skriver Margareta Thorgren, informationschef vid Kungl. Hovstaterna, i ett mail till Cigarrvärlden.
Enligt lagen, som den är formulerad idag, är så kallade säljfrämjande åtgärder för tobak inte tillåtna. Det är inte ens tillåtet att marknadsföra tobak som en livsstil eller måla upp tobak som ett inslag i en del av en gemenskap.
Det är i högsta grad jämförbart med lagstiftningen kring försäljning av alkohol, som tobakslagen bygger på, en förordning som fler svenskar är bekanta med och har accepterat sedan länge. Försäljning av tobak utanför tillståndsplikten är klart att likna vid detsamma gällande alkohol, och de flesta skulle bli förvånade om restauranger oblygt sålde hembränt, eller för en mer lämplig parallell till försäljning av oregistrerade tobaksvaror, alkohol som privatimporterats och som varken finns hos Systembolaget eller godkända partihandlare. För att inte tala om producenter som plötsligt utelämnade varningstexter i sin eventuella reklam (reklam för alkohol är tillåtet att marknadsföra under 17 volymprocent). Till och med Leif GW Persson märker sin vinreklam med för detta avsedd markör på Instagram.


Redaktionen.
Arbetar du på en publikation med utgivningsbevis som erbjuder källskydd och är del av det pressetiska systemet är vi öppna för möjligheten att dela visst arbetsmaterial (research), rådata samt fullständiga namn. Kontakta vår redaktion för mer information.
Stötta oss
Vill du stödja vår redaktion kan du välja att göra det via Swish: 123 697 24 67 eller genom att engångsdonera eller bli månadsgivare med Google (den dyker upp som pop up då och då). Tänk på att detta är en donation från din sida utan någon motprestation från vår sida. Tänk också på att vi pratar aldrig om vilka som är våra kunder, det omfattar även dig som donator.