När en Cigarrklubb letar lokal

Det här är spännande förstår ni. Hur man letar lokal som cigarrklubb. Eller inte hur. Utan mer vad man utsätts för kanske. Det här är förstås underhållande när man har någonstans att sitta som det är för oss nu. Men mindre så när man letar.

Vi tittade på eller var i kontakt med företrädare för sisådär 500 lokaler. När man lyfter på luren och presenterar sig och säger att man är en cigarrklubb är det inte det som hörs i andra änden. Utan det som hörs i andra änden är något i stil med "det här är är värre än klientelet för en thaimassage och doftprofilen är värre än från en indisk restaurang, och lika uppskattat som att ha en swingersklubb som hyresgäster, man kan säga att kombinationen av tre usla ting ansågs vara omöjlig fram tills nu".

Det säger sig självt att mottagandet är minst sagt ljummet. Det här hjälps inte heller utav att styrelser för BRF:er är fulla av lekmän som kan förhållandevis lite om lagar och förordningar som styr deras eget arbete och än mindre om de lagar som styr vår verksamhet.

Vi var tvungna att sitta i stan och helst hos en hyresvärd och inte en BRF med ett fåtal fastigheter. Det kändes långsökt, så, vi började skaffa oss så många alternativ vi kunde.

Vi såg att Stockholm Sea Padel hade flytande banor vid Skeppsbron och begav oss tid på en kaffe och satte oss in i deras verksamhet. Därifrån eskalerade det snabbt. Vi behövde ha en pråm. Det fanns ett flertal alternativ. Vi kollade med holländska varv, det visade sig att vi inte hade fem miljoner Euro som låg och skräpade.

Ryktet gick då att Skanska ville sälja pråmarna som man använde får att få hit guldbron. Vi hörde av oss:

Hej Maria,

vi ska bygga ett flytande rökrum och kan vara vara intresserade av de pråmar ni använde för att få hit bron. Djungeltrumman säger att ni ska sälja dessa, du får gärna vidarebefordra mig till rätt person så kan vi se över möjligheten.
Tack för att du tog dig tid för mitt samtal, semestern till trots.
Det visade sig att fem miljoner Euro i Holland var ett kap. Så vi ringde till Debaser och frågade vem som hade byggt deras ponton. Det var pontonbyggarna eller något sådant. De var sjukt exalterade. Vi sa att det var svårt. De sa "är det någon som blir kränkt för att man bygger rökrum?". Inte riktigt. Men någon (Presidenten) blev kränkt över priset på x antal mill. 

 

Då hittade vi en pråm på Blocket för en ynka halv miljon. Grymt tänkte vi. Så vi hörde av oss till Stockholms Hamnar i hopp om att få en plats på Skeppsbron. Det gick inte för sig. Man får inte vara på samma plats längre än 30 dagar. Så vi skulle behöva flyta runt mellan Skeppsbron, Norrmälarstrand, Strandbryggan. Ja, vi vet, det låter mysigt. Men det är sjukt opraktiskt. Hur gör man med toaletter, luftrening och Gud vet vad.

Det skrotades, men då tänkte vi husbåt? Ja, det är klart man ska ha det. Vi hörde av oss till en kanadensare på Instagram som hade gjort en själv (det bör tilläggas att Cigarrklubben är ohändiga till sin natur): 

Hi Jay, we are in the process of building a floating cigar club, i saw your video on youtube. We find the barges very expensive, but your solution seams fantastic, you don’t happen to want to provide your drawings and also tell us how much weight the barge could handle? Another question is what you do with your floating home during the winter? Does it remain in the water? Do you guys have ice? Can the barge handle that? Many thx in advance, The President.

Som tur är fick vi inget svar. Annars kanske vi hade legat på havets botten nu med vår hantverksskicklighet. Mitt i detta åkte en bastuflotte förbi en sommardag. Jag hoppade på direkt och frågade, vem har byggt? Hur? Vad kostar det? Han sa, det är militärens flytgrejer du ska köpa, bäst och billigast. Sagt och gjort. Jag mailade militären:

Hej Roland,

jag har tillsammans med växeln och dina kollegor kommit fram till att du kanske är bäst lämpad att svara på den här frågan. Jag är intresserad av att köpa marinens gamla rör/flytponton som heter P3 eller något sådant, jag vet med mig att de som driver stockholmsbastuflotte.se har dels köpt men även använt sig av sådana i sina byggen. Du kanske kan skicka mig i rätt riktning om inte annat?

Hej jag kan inte hjälpa dig med detta kontakta HKV Prod RPE Stockholm om det går att köpa

Med vänlig hälsning

Roland Jonasson C Gods/Tpsekt

Den gubben gick alltså inte. Så tänkte vi att det här med vatten kan vi inte släppa än. Vi köper Liljeholmsbadet, det ska ju ändå rivas. Lite kakel och sen är saken biff. Då kan man såsa i bubbelpoolen inomhus med en cigarr i mungipan och sitta ute på baksidan. Vad kan det kosta?

100 miljoner minst visar det sig enligt en utredning. Det är K-märkt oxå. Plus en extremt arg bevarandeförening som vill återställa det till sina glansdagar. Det har för övrigt sjunkit typ 3 gånger. Tanken avskrevs snabbt.

En vän till Presidenten har ett varv, även han fick ett samtal. Men efter det släppte vi idén med att hålla till på vattnet (man borde tycka att poletten om detta inte låter sig göras borde ha trillat ner tidigare, men icke).

Någonstans mitt i allt detta hann vi även med att prata med Alfabryggan (oxå ett pontonföretag), försökte köpa mark av Stockholms Stad på Långholmen, och bygga om en lastbil till ambulerande Cigarrklubb. Sen gav vi upp.

Och kom på den brilianta idén att om man någon gång kan få en lokal på Arlanda för att bygga ett rökrum så är det under pandemin när flygandet har stått still. Vi ringde. Och det här är kanske det mest barocka och underhållande med hela den här resan. Svaret vi fick var att cigarrer och rökrum inte ligger i linje med Swedavias hälsoprofil. Jag frågade om han inte kunde förklara för mig hur 3 liters vodkaflaskor och godispåsar lika stora som potatissäckar är att ens ha en hälsoprofil. Vi redde aldrig ut det riktigt.

Och till slut, efter mycket om och men. Så hittade vi hit och här trivs vi oerhört bra. Men som svar på hur svårt kan det vara att hitta en lokal, så hänvisar vi helt enkelt till ovanstående. 

Gott så,

Pres.